Diva | Collage | Inkjet photo paper, acrylic paint and glue on wood | 180 x 95 cm | Brazil, 2015
(EN) Diva represents the contrasts in image and self-image arising from the conflicts between a homosexual and libertine son, and his heterosexual, sexist, and conservative father. The son, a project volunteer, shared his stories of sexual discoveries towards homosexuality, as well as his fetishes. His narrative about his own sexuality was constantly influenced by the weight of patriarchy in the rural society he lived in, and even more so by the sexist ignorance of his own father, who was extremely controlling and aggressive. His father did not accept any sexuality that diverged from his own for his numerous children.
Diva is a life-sized collage of the represented character. The volunteer was photographed as a military figure, embodying the authoritarian traits of his father, and later in his own adult and independent appearance as a cross-dresser. The photographic prints of both realities were layered alternately on a wooden board and subsequently the paper sheets were torn and ripped, revealing both aspects of ongoing conflict.
(PT) Diva representa os contraste de imagem e autoimagem frutos dos conflitos entre filho homossexual e libertino, e seu pai heterossexual, machista e conservador. O filho, voluntário do projeto, apresentou suas histórias de descobertas sexuais em direção a homossexualidade, assim como seus fetiches. Sua narrativa acerca de sua própria sexualidade era constantemente atravessada pelo peso do patriarcalismo da sociedade rural em que vivia e, mais ainda, pela ignorância machista do próprio pai, extremamente dominador e agressivo, que não aceitava nenhuma sexualidade discordante da sua própria para seus inúmeros filhos.
Diva é uma colagem em tamanho real do personagem representado. O voluntário foi fotografado como militar segundo características autoritárias do pai e, em seguida, em sua aparência adulta e independente como cross-dresser. As impressões fotográficas de ambas realidades foram coladas em camadas alternadas sobre uma placa de madeira e posteriormente as folhas de papel foram arrancadas, rasgadas, e deixaram transparecer ambos aspectos de permanente conflito.